Aksjonærregisteroppgaven er en årlig rapport som alle aksjeselskaper må sende inn til Skatteetaten. Den gir en oversikt over hvem som eier aksjene i selskapet, og hvilke endringer som har skjedd i løpet av året.
Formålet er blant annet å sikre at Skatteetaten har riktige opplysninger når aksjonærene senere får skattemeldingen sin.
Da aksjonærregisteroppgaven kan påvirke aksjonærenes personlige skatt, velger de aller fleste å få bistand med oppgaven. Da kan de være trygge på at både rapporteringen og skatten blir riktig.
Hva bistår vi med?
Når vi håndterer aksjonærregisteroppgaven for kunden, sørger vi for en komplett og korrekt rapportering. Det innebærer blant annet å:
- Kvalitetssikre selskapets aksjonærinformasjon
- Gå gjennom eventuelle endringer i eierskap gjennom året
- Sikre at utbytte og andre hendelser er riktig registrert
- Utføre selve innsendingen i fagsystemet
- Kvalitetssikre at opplysningene stemmer før rapporteringen sendes til Skatteetaten
Vi følger også opp dersom Skatteetaten har spørsmål eller trenger avklaringer. Målet er at både selskapet og aksjonærene skal kunne være trygge på at alt er håndtert korrekt og i henhold til regelverket.
Hvem må levere?
Alle aksjeselskaper må levere – også hvis det ikke har skjedd noen endringer i løpet av året. Selv selskaper uten aktivitet må sende inn oppgaven for å bekrefte status.
Hva inneholder oppgaven?
En korrekt innsendt oppgave vil blant annet omfatte:
- Hvem som eier aksjer i selskapet
- Hvor mange aksjer hver person eller virksomhet eier
- Endringer i eierskapet gjennom året (f.eks. kjøp, salg, emisjoner, gaver)
- Utbytte som er delt ut
Kort sagt: alt som påvirker hvem som eier hva i selskapet.
Når er fristen?
Fristen for året er alltid 31. januar hvert år påfølgende kalenderår. Grunnen til dette er at endringer kan skje helt inn mot 31.12.
For rapporteringsåret 2025 betyr dette at oppgaven må leveres innen 31. januar 2026.
Som regnskapsbyrå vil vi starte planleggingen allerede i månedsskfite november/desember. Om du vet at det ikke vil forekomme endringer i løpet av desember, så sender vi gjerne inn aksjonærregisteroppgaven allerede da.
Nytt fra 2026
Fra og med rapporteringen for 2026 må aksjonærregisteroppgaven leveres gjennom et fagsystem. Det er ikke lenger mulig å sende inn oppgaven via Altinn.
Oppsummert
En korrekt innsendt aksjonærregisteroppgave bidrar til at:
- Aksjonærene får riktige tall i skattemeldingen
- Selskapet unngår unødvendige spørsmål eller gebyrer
- Eierskapsoversikten holdes ryddig og oppdatert
Aksjonærregisteroppgaven er en sentral del av årsrapporteringen for alle aksjeselskaper. Den sørger for at eierskapet er riktig registrert og gir et godt grunnlag for korrekt skatt både for selskapet og aksjonærene.